Ψυχική Ανθεκτικότητα…Μαθαίνοντας από τις δυσκολίες

Η ψυχική ανθεκτικότητα αναφέρεται στη δυναμική διαδικασία της θετικής προσαρμογής, παρά την ύπαρξη δύσκολων και αντίξοων συνθηκών και παρά την έκθεση σε παράγοντες επικινδυνότητας. Η ανθεκτικότητα είναι ένας τρόπος σκέψης και ζωής που μας δίνει την ευελιξία να διαχειριζόμαστε την αλλαγή, τις αντιξοότητες, να αλλάζουμε, να προσαρμοζόμαστε. Η ανθεκτικότητα, μας προσφέρει τη δυνατότητα να δούμε εναλλακτικές λύσεις, να διατηρούμε τη θετική μας διάθεση και να διαχειριζόμαστε το άγχος. Είναι μια ικανότητα που μπορούμε να αναπτύξουμε μέσα από μια σειρά δεξιοτήτων.

Συνδεθείτε

Οι καλές σχέσεις με στενά μέλη της οικογένειας, φίλους ή άλλα αγαπημένα πρόσωπα είναι σημαντικές. Χρειάζεται να είμαστε ανοιχτοί να δεχτούμε τη βοήθεια και την υποστήριξη των ανθρώπων που μας νοιάζονται. Πολλοί άνθρωποι αναπτύσσουν σημαντικούς δεσμούς παρέχοντας εθελοντική εργασία και συμμετέχοντας σε ομάδες στην κοινότητα.

Αποδεχθείτε ότι η αλλαγή είναι μέρος της ζωής

Δεν μπορείτε να αλλάξετε το γεγονός ότι ιδιαίτερα στρεσογόνα γεγονότα συμβαίνουν, αλλά μπορείτε να αλλάξετε τον τρόπο που τα ερμηνεύετε και αντιδράτε σε αυτά τα γεγονότα. Ορισμένοι στόχοι μπορεί να μην είναι πλέον επιτεύξιμοι ως αποτέλεσμα των δυσμενών καταστάσεων. Η αποδοχή των συνθηκών που δεν μπορείτε να αλλάξετε θα σας βοηθήσει να επικεντρωθείτε σε αυτά που μπορείτε να αλλάξετε.

Μετακινηθείτε προς τους στόχους σας

Αναπτύξτε κάποιους ρεαλιστικούς στόχους. Κάνετε κάτι τακτικά – ακόμη και αν αυτό φαίνεται σαν ένα μικρό επίτευγμα – που σας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσετε προς τους στόχους σας. Αντί να επικεντρώνεστε σε καταστάσεις που φαίνονται ανέφικτες, ρωτήστε τον εαυτό σας, “Ποιο είναι ένα πράγμα που ξέρω ότι μπορώ να κάνω σήμερα, που θα με βοηθήσει να κινηθώ προς την κατεύθυνση που θέλω να πάω;”

Κρατήστε τα πράγματα σε μια προοπτική

Ακόμα και όταν αντιμετωπίζετε πολύ οδυνηρά γεγονότα, προσπαθήστε να δείτε την αγχωτική κατάσταση σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και να διατηρήσετε μια μακροπρόθεσμη προοπτική επί των πραγμάτων. Αποφύγετε να ανάγετε το συμβάν σε κάτι μεγαλύτερο και αναπτύξτε εμπιστοσύνη στην ικανότητά σας να λύνετε τα προβλήματα. Μη φοβηθείτε να εμπιστευτείτε το ένστικτό σας ώστε να οικοδομήσετε την ανθεκτικότητα σας.

Παραμείνετε αισιόδοξοι

Μια αισιόδοξη οπτική θα σας δώσει τη δυνατότητα να περιμένετε ότι καλά πράγματα θα συμβούν στη ζωή σας. Δοκιμάστε να οπτικοποιήσετε αυτό που θέλετε, αντί να ανησυχείτε και να φοβάστε για αυτό που δεν θέλετε να έρθει.

American Psychological Association

Leave a Reply